Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län

Lokala filmare prisade på Kick Filmfestival och Noomaraton

Publicerad: 2024-09-09 13:24

Den 6-7 september visade och firade Kick Filmfestival lokalt producerad film i det kortare formatet för en härlig publik på Kulturkvarteret. Priset som festivalens bästa film gick till ”Iftar” av regissören Luna Odoany.

Luna Odoany tar emot pris för bästa film av konferencier Philip Jurland.

Luna Odoany tar emot pris för bästa film av konferencier Philip Jurland. Foto: David Berglund

”Iftar” utsågs också till vinnare i tungviktsklassen och går därmed vidare som ett av länets bidrag till Novemberfestivalen i Trollhättan, arena för ung svensk film, för regissörer mellan 16-26 år.

Alla vinnare

Totalt kunde publiken njuta av 35 filmer på sex olika kortfilmspass. Vinnare i de olika klasserna blev:

• Noomaraton, vinnare: ”Intervju med en twist” av filmlaget Finurlig Film. Filmen går vidare till Noomaratons riksfinal.
  • Noomaraton, juryns Wildcard: ”Dissonans” av filmlaget Lembas Film. Filmen går vidare till Noomaratons riksfinal.
  • Vinnare mellanvikt (16-19 år): ”Osagt” regisserad av Josefin Bromander. Filmen går vidare till Novemberfestivalen i Trollhättan.
  • Vinnare tungvikt (20-26 år): ”Iftar” regisserad av Luna Odoany. Filmen går vidare till Novemberfestivalen i Trollhättan.
  • Vinnare supertungvikt (27+): ”Status Quo” regisserad av Ante Juneholm.
  • Festivalens bästa film: ”Iftar” regisserad av Luna Odoany.
  • Juryns hedersomnämnanden delades ut till filmerna ”Bara några minuter bort” av Ellen Rolf och ”Dieseline Dreams” av Max Göran.

Kick Filmfestival arrangeras av Örebro Filmförening. Delar av programmet görs på uppdrag av och med finansiering från Region Örebro län.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 10 september 2024