Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län

Nationell cykelled runt Vättern

Publicerad: 2024-09-02 11:06

Cykling spelar en allt större roll för besöksnäringen och en kvalitetssäkrad cykelled innebär möjligheter för företag inom besöksnäringen

att arbeta med cykelturism som en ny besöksanledning. Erfarenheter från redan etablerade nationella cykelleder som Kattegattleden visar att leden genererar nya besökare både från Sverige och internationellt.

Nu går regionerna runt Vättern samman för att driva arbetet med en cykelled runt Vättern vidare. Ambitionen är att ha en skyltad cykelled 2028. Arbetet kommer att genomföras i nära samverkan med berörda kommuner, Trafikverket, Vätternrundan och andra berörda organisationer.

Uppdraget har gått till Västkuststiftelsen och finansieras av Region Örebro län, Region Östergötland och Region Jönköpings län.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 2 september 2024