Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län

Nu kan patienter se sina uppgifter om frikort via 1177.se

Publicerad: 2024-09-19 01:00

Region Örebro inför ett digitala frikort som kommer att förenkla för invånare att hålla koll på sina vårdkostnader. Med det nya systemet sker frikortshanteringen digitalt via 1177.se, vilket gör att patienter inte längre behöver besöka vårdcentraler eller sjukhuskassor för att kontrollera sitt saldo.

Dam med röd telefon

Foto: Getty Images

Vad innebär frikortet?

Högkostnadsskyddet innebär att en patient i Region Örebro län betalar maximalt 1 400 kronor för vårdbesök inom öppenvården under en tolvmånadersperiod. När detta belopp har uppnåtts utfärdas ett frikort som ger rätt till kostnadsfria vårdbesök under resten av perioden.

Logga in på 1177.se

Genom att logga in på 1177.se med sitt BankID kan man enkelt se hur mycket de har betalat för vård och behandling, och när deras frikort träder i kraft. Tack vare det digitala systemet behöver man inte längre ha med sig fysiska frikort vid besök på vårdcentraler och sjukhus inom regionen. All nödvändig information sparas och uppdateras automatiskt.

Besök utanför regionen

Frikort och patientavgifter hanteras direkt i den region där vården ges. Om man söker vård i en annan region måste avgifterna registreras där.

För mer information, besök 1177.se

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 19 september 2024